Met verbazing heeft mijn fractie kennis genomen van het laatste collegevoorstel om de snelfietsroute aan de oostelijke kant van de Stationsweg los te laten. Immers, toen ik namens de CDA fractie bijna exact dezelfde variant voorstelde op 14 januari in de commissie grondgebied werd dat door het college als volstrekt onhaalbaar naar de prullenbak verwezen. Het college heeft dat nog eens herhaald in de raadsinformatiebrief van 29 maart jl.
Welke beweegredenen heeft het college dan van inzicht doen veranderen? Van meet af aan was duidelijk dat bomenkap van 69 bomen op geen enkel draagvlak kon rekenen. Het actiecomité Stationsweg en Plaatselijk Belang Barneveld stonden met hun afkeuring tegen de bomenkap al in de steigers voor de inkt van het besluit droog was. Alle vijf door het college genoemde alternatieven in het oorspronkelijke besluit werden niet mogelijk geacht. Hier koerste het college af op maar één alternatief: de bomenkap. Als CDA vragen wij ons af welke overwegingen ten grondslag liggen aan deze ommezwaai.
Het nieuwe voorstel is een prima alternatief wat de CDA fractie betreft. De nieuw aan te leggen rotonde bij de Van Wijnbergenlaan biedt de meest veilige oversteek voor fietsers en dan met name in de spits. Een goed voorstel van het Comité Stationsweg voor een fietsbrug is door de hoge kosten helaas niet haalbaar, nog los van de praktische onmogelijkheden.
Het naar voren halen van de aanleg van de oostelijke rondweg zal bijdragen aan het verkeersluw maken van de Stationsweg. De veiligheid voor alle gebruikers zal aanzienlijk verbeteren wanneer er minder vrachtverkeer is.
Wat er nog mist in het plan is een afwerking van de delen 3 en 5, oftewel het meer comfortabel maken van de fietsroute en een veiligere oversteek bij de Vliegersvelderlaan.
De motie van SGP en Pro’98 hebben wij dan ook van harte ondersteund waar het gaat om een Verkeers Regel Installatie. De vraag is alleen: hoe gaat die eruit zien? Als CDA zijn wij van mening dat een dergelijke installatie ook de op- en afrijmogelijkheden moet bevorderen vanaf de Vliegersvelderlaan. Het gemeentebestuur zal onderzoeken of dat mogelijk is.
De tweede eveneens aangenomen motie van de SGP hebben wij meegetekend en deze gaat over het comfortabeler maken van de delen 3 en 5. We krijgen nu een geheel geasfalteerd fietspad aan de oostzijde. Aan de westzijde wordt het fietspad opnieuw bestraat met dezelfde tegels. De kosten van € 101.000 kunnen gefinancierd worden met het ‘Groot onderhoud wegen’ budget.
Samengevat stemmen wij in met dit nieuwe voorstel van het college.