Selecteer een pagina

Het aanleggen van een snelfietsroute is een initiatief  van de provincie. Het moet in ons geval een verbinding leggen tussen Lunteren en Putten waarbij beide gemeenten de verplichting hebben ook weer voor een aansluiting te zorgen aan hun gemeentegrens.  Het doel van de provincie is een fietsroute te creëren door de provincie Gelderland waarbij de fietsers zoveel mogelijk zonder hindernissen kunnen fietsen. Het moet in principe een tweerichtingen fietspad worden van minimaal vier meter breed en dient zo min mogelijk obstakels te bevatten zoals kruispunten, op- en afritten, stoplichten en dergelijke. Voor de duidelijkheid de provincie draagt behoorlijk bij in de te maken kosten voor een dergelijk fietspad.

 

In Barneveld speelt de aanleg van het fietspad al enige tijd, in ieder geval werd er al in 2013 al over gesproken waar en hoe de snelfietsroute moest gaan lopen. In 2014 is een eerste tracé voorstel gekomen door het college van B en W en die liep grof gezegd  vanaf Veller langs Hertespoor, Wilhelminastraat via de Burgemeester Kuntzelaan al zigzaggend door De Vaarst en kwam via het Binnenveld weer op de Stationsweg. Dit tracé werd door een meerderheid in de raad verworpen. Voor ons was met name de veiligheid rond de op en afrit van de Albert Heyn reden om tegen dat tracé te zijn. Een alternatief tracé is vervolgens uitgewerkt en door de raad in meerderheid aangenomen. Dat tracé loopt onder andere langs de oostzijde van de Stationsweg.

 

Door een deel van Veller ligt al een fietspad dat aan de criteria van een snelfietsroute voldoet en daar op voortbordurend is de aansluiting Hertespoor in kaart gebracht wat ook al op de nodige weerstand stuit. Op dit moment ligt er bij de Raad van State een bezwaar tegen de aanleg over het Hertespoor waar nog geen uitspraak over is gedaan.  Aan de orde is nu het traject Van Zuylen van Nieveltlaan tot aan Holzebosch.  In de besluitvorming is nu duidelijk geworden wat de gevolgen van een tweerichtingen fietspad eigenlijk heeft. Er moet ruimte komen en dat gaat ten koste van 69 bomen langs de Stationsweg.

 

Tijdens een informatie avond is dit aan de bewoners van de Stationsweg gepresenteerd wat onmiddellijk leidde tot de oprichting van een actie comité Stationsweg.  De verontruste bewoners van de Stationsweg hebben een lange lijst met bezwaren aan te leggen waaronder de kap van de 69 bomen. Inmiddels hebben ook Plaatselijk Belang Barneveld, Vereniging Oud Barneveld en natuurvereniging IVN zich in de discussie gemengd.

 

Als CDA fractie zijn wij ook geschrokken van de gevolgen van de aanleg van een tweerichtingen fietspad langs de Stationsweg. Pas na het besluit van B en W werd ons duidelijk dat er 69 bomen moeten sneuvelen voor de realisatie van dit plan. Er waren diverse alternatieven door de gemeente onderzocht maar die bleken allen onhaalbaar door gebrek aan ruimte of te kostbaar om uit te voeren. Tijdens de commissie vergadering heb ik een alternatief aangehaald die daar nog niet bij stond en dat zou kunnen zijn :

 

-een verbetering vanaf de nieuw geplande rotonde v. Wijnbergenlaan tot aan kruispunt Van Zuylen Van Nieveltlaan/Doctor Wilem Dreeslaan de bestaande eenrichting fietspaden aan de oost en west zijde. Er is dan tevens een aansluiting met de eenzijdige fietspaden van Karwei tot aan het spoor.

 

Voordeel van dit alternatief is dat het deel drostendijk tot aan de inrit van het kasteel niet opnieuw uitgevoerd hoeft te worden, dat is namelijk een jaar of twee geleden geheel opgeknapt maar voldoet niet aan de eisen van de snelfietsroute. De karakteristieke bomenrij op het vervolg traject langs de Stationsweg kan dan grotendeels bewaard blijven.