Voor ons ligt de eerste kadernota voor deze nieuwe raadsperiode. De CDA fractie is content met deze nota die op hoofdlijnen een verdere concretisering is van het coalitieakkoord ‘Samen voor een sociaal en economisch sterk Barneveld’.
In de komende periode spelen er in onze gemeente een aantal belangrijke thema’s waaraan wij als gemeente uitvoering moeten geven: de invoering van de drie decentralisaties, betaalbare woningbouw voor onze inwoners, een verdere invulling van onze bedrijfsterreinen, mobiliteit en bereikbaarheid en niet te vergeten duurzaamheid.
Om deze thema’s financieel gezond in te kunnen vullen zal er op een andere manier gedacht moeten worden. We zijn inmiddels bekend met de drieslag zelf-samen-gemeente. De CDA fractie is hier een warm pleitbezorger voor. Wat ons betreft zit niet de overheid, niet het bedrijfsleven maar de samenleving aan het stuur om de toekomst vorm te geven. Dit betekent wel dat wij moeten leren loslaten zodat maatschappelijk initiatief een kans krijgt om tot wasdom te komen. De gemeentelijke organisatie met de gemeenteraad voorop zal de komende tijd een verandering moeten doormaken in het denken. Dus niet meer acteren vanuit de ‘NEE, tenzij’ gedachte maar openstaan voor nieuwe initiatieven met een hulpvaardige houding van ‘JA, mits’! Om dit in goede banen te leiden zal de gemeente actief de dialoog met organisaties, verenigingen en inwoners moeten zoeken en deze moeten onderhouden. Loslaten betekent ook vertrouwen schenken aan anderen en accepteren dat niet alles gaat zoals je dit als gemeente zelf hebt bedacht. De Deense filosoof Kierkegaard heeft ooit gezegd: “Loslaten, betekent tijdelijk het houvast verliezen. Niet loslaten betekent voor altijd het houvast verliezen”. De CDA-fractie realiseert zich dat dit loslaten en de wijze waarop dit vorm gegeven gaat worden niet van de ene op de andere dag is gerealiseerd. Als CDA-fractie gaan wij er van uit dat de in deze kadernota toegezegde plannen hier een verdere invulling aan zullen aangeven. Als CDA-fractie zullen wij deze plannen aan deze ambitie toetsen.
Programma 1
Jeugdzorg:
In de afgelopen weken is ons bekend geworden dat voor de uitvoering van de Jeugdwet het Centrum voor Jeugd en Gezin een belangrijkere functie zal gaan vervullen. De CDA-fractie vind dat een positieve ontwikkeling. Het CJG heeft laten zien dat zij bij uitstek een goede rol kunnen vervullen in de eerste lijn, bij het herkenning en inschalen van de benodigde hulp. Daarnaast zien wij uit naar de uitkomsten van het onderzoek om tot een geïntegreerde jeugdgezondheidszorg te komen. Wij vragen een toezegging van de wethouder om hier meer vaart achter te zetten zodat dit onderzoek niet in de loop van 2016 maar medio 2015 afgerond kan zijn.
De unieke positie van “Jeugddorp De Glind” staat onder grote druk. Jeugddorp De Glind is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot het kennis- en expertisecentrum voor kinderen met een indicatie en heeft zich daarnaast gespecialiseerd in het verlenen van tijdelijk onderdak aan hen die dit echt nodig hebben. Om Jeugddorp De Glind in de huidige vorm in stand te kunnen houden is het voedingsgebied van de gemeente Barneveld of zelfs Food Valley onvoldoende. Uiteraard ligt het eerste initiatief voor de promotie van de zorginstelling bij deze instellingen zelf. U geeft aan dat wij als gemeente, Jeugddorp De Glind, ook bestuurlijk gaan promoten bij onze collega gemeenten en in de overlegstructuren waar wij als gemeente deel van uitmaken.
In de tweede helft van 2014 is ons hierover een notitie toegezegd. De CDA fractie ziet uit naar deze notitie en zal dit proces met belangstelling blijven volgen.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning:
Als CDA-fractie vinden wij het belangrijk dat de rol en functie van mantelzorgers door het college is onderkent. Wij hebben als CDA recentelijk gevraagd om versoepeling van de regels met name daar waar het gaat om het (in)wonen bij de zorgvragers: ouders of kinderen. In het buitengebied oogt deze regelgeving in onze ogen vrij star. Voorbeeld: Om in het buitengebied een mantelzorgwoning te mogen realiseren dient er 300 m2 aan bebouwing te worden gesloopt. In gevallen dat het om in productie zijnde bedrijfsruimte gaat – en dat is niet uit te sluiten – is dat een stevige drempel. Binnen de kom grenzen wordt het allemaal nog lastiger. Als CDA-fractie vragen wij aan de wethouder een toezegging om voor het einde van dit jaar te komen met een notitie waarin de mogelijkheden worden benoemd die het aangekondigde besluit omgevingsrecht bieden om bestaande regelgeving meer flexibel toe te passen. Immers wij verwachten en verlangen van onze inwoners dat zij langer zelfstandig blijven wonen. Aan het college daarom de taak dit ook daadwerkelijk handen en voeten te geven in de regelgeving.
Maatschappelijke stage:
De CDA-fractie is enthousiast over de positieve houding van onze scholen en Welzijn Barneveld om door te gaan met de maatschappelijke stage. Wij roepen het college op om hier gebruik van te maken! Laten we hier samen ambitie tonen en samen vol voor de maatschappelijke stage gaan.
Programma 2
Ondernemingsklimaat:
De CDA-fractie ondersteunt het college in haar ambitie om Barneveld op de kaart te houden als MKB-vriendelijkste gemeente. De inzet van een actieve wijze van acquisitie van nieuwe bedrijven en het hebben van extra aandacht voor startende ondernemers en ZZP’ers is in onze ogen van groot belang om deze doelstelling te realiseren.
Bedrijventerreinen:
Door de economische teruggang is de verkoop van kavels op onze bedrijventerreinen achter gebleven. In de kadernota lezen wij dat daar nu een kentering zichtbaar is en een toename in de vraag naar bedrijfsgrond waarneembaar is. De CDA-fractie wil van de wethouder graag extra aandacht voor bedrijfslocaties bij de kleine kernen. Hier is de beschikbaarheid van vrije kavels minimaal of zelfs gereduceerd tot nul.
Bereikbaarheid:
Een goede bereikbaarheid over de weg en met het openbaarvervoer is essentieel voor onze gemeente. De CDA-fractie is van mening dat de bereikbaarheid onder druk staat. Inmiddels is er gekozen voor de westelijke variant van de rondweg rondom Voorthuizen. Echter uitvoering wordt op dit moment belemmerd door externe regelgeving. Dit betekent uitstel! Met de provinciale verkiezingen van volgend jaar in het verschiet is het zaak om de door de provincie toegezegde middelen zeker te stellen. Ten aanzien van het knooppunt A1-A30 blijft het zaak goede communicatie te onderhouden met zowel de provinciale- alsook de landelijke politiek. Dit zelfde geldt ook voor de komst van de regiosprinter met haltes bij Barneveld-Noord en Stroe.
Leegstand:
De CDA-fractie is benieuwd naar de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van de kantorenleegstand. Vorig jaar is er enthousiast een begin gemaakt met een goede bijeenkomst waarbij veel betrokken en deskundige partijen aanwezig waren. Tijdens deze bijeenkomst zijn er tal van ideeën en suggesties geuit om te komen tot een betere en/of andere benutting van de kantoorruimte. Tot op heden hebben wij daar nog geen follow up van gezien. In de beleving van de CDA-fractie is dit een onderwerp dat om een actieve houding en de nodige aandacht van het college vraagt. Wij willen van de wethouder dan ook graag een overzicht van de ondernomen acties, de behaalde resultaten, de opties & mogelijkheden en een plan van aanpak ontvangen. Onze voorkeur gaat uit naar een notitievorm zodat deze besproken kan worden in de commissie.
Arbeidsmigranten:
In de kadernota wordt aandacht gevraagd voor de behoefte aan huisvesting voor arbeidsmigranten. Als CDA-fractie hebben wij dit onderwerp al eerder aan de orde gesteld. Op dat moment was er volgens de wethouder niets aan de hand. De CDA-fractie is van mening dat de huisvesting van arbeidsmigranten een verhaal apart is. Wij zouden graag inzicht willen krijgen in de hier werkende en verblijvende populatie van arbeidsmigranten en de wijze waarop deze bevolkingsgroep nu gehuisvest is:
· Legaal;
· illegaal maar legaal te maken;
· illegaal, niet legaal te maken waar op gehandhaafd moet worden.
Tot slot ontvangen wij graag een visie op de wijze waarop en onder welke randvoorwaarden particuliere initiatieven kunnen worden gehonoreerd voor het realiseren van de benodigde legale huisvesting.
Programma 3
Duurzaamheid en milieu:
Een ander belangrijk thema voor de CDA-fractie is duurzaamheid. Hoewel inmiddels de hype rondom het woord duurzaamheid is verdwenen zien wij dat er in onze gemeente nog wordt geworsteld met de invulling en het in context plaatsen van dit thema. Duurzaamheid wordt nog te vaak gezien als ‘DUUR’.
De CDA-fractie heeft zich hard gemaakt dat duurzaamheid een plaats heeft gekregen in de kadernota. Duurzaamheid is echter een nogal breed begrip dat vele beleidsterreinen raakt. Wij zien ook een duidelijke link tussen duurzaamheid en de betaalbaarheid van het wonen. De CDA-fractie heeft er behoefte aan om inzicht te krijgen op welke wijze wij duurzaamheid in Barneveld gaan definiëren, hoe we het meer integraal op gaan pakken en hier concreet invulling aan gaan geven. Wij vragen aan de wethouder om een notitie hierover. Als schot voor de boeg wil de CDA fractie graag als onderdeel van het beleid een pilot willen zien met passieve woningen. Niet zozeer om innovatieve ideeën te toetsen maar om aan te tonen wat er allemaal bereikt kan worden met beschikbare en beproefde technieken. Daarnaast willen wij graag in het kader hiervan een quick scan (kort en snel onderzoek) naar de mogelijkheden en economische haalbaarheid van het plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen en sportaccommodaties. Hiervoor dienen wij een motie in. Wat duurzaamheid betreft mag er wat de CDA-fractie betreft meer ambitie worden getoond.
Leefbaarheid en veiligheid:
De leefbaarheid en veiligheid van de woonomgeving is voor de meeste Barnevelders van groot belang. In de laatst gepubliceerde veiligheidsmonitor wordt de conclusie getrokken dat het in de gemeente Barneveld relatief veilig is. Echter er zijn ook gebieden binnen onze gemeente die laag scoren als het bijvoorbeeld gaat om het veilig voelen en het ervaren van overlast. In Barneveld vallen drie wijken daarbij in het bijzonder op: De Lors, Vogelbuurt en Oldenbarneveld. Als het gaat om inbraak gevoelige wijken dan scoren Voorthuizen-zuid, de woonwijk De Burgt in Barneveld en de omgeving van de Lorsweg boven gemiddeld. De CDA-fractie is van mening dat hier extra aandacht noodzakelijk is en vraagt een toezegging van de portefeuillehouder om op korte termijn met een actieplan te komen.
Verenigingen:
Voor de CDA-fractie zijn verenigingen van belang voor het realiseren en onderhouden van een vitale samenleving. Zij zorgen ervoor dat naast de noodzakelijke beweging de sociale contacten kunnen worden opgebouwd en onderhouden. Dit is noodzakelijk voor het realiseren en laten slagen van de beweging die ‘zelf-samen-gemeente’ wordt genoemd. In de kadernota kunnen wij lezen dat: “toegezegde en geplande investeringen voor sportaccommodaties worden getoetst aan de behoefte”. Voor de CDA-fractie betekent dit niet dat bij de minste of geringste financiële tegenslag de al reeds gemaakte keuzes worden terug gedraaid. Wij blijven het streven ondersteunen om voorzieningen zoals sportvelden en kleedkamers aan te leggen waar dit nodig is. Dus behoefte gestuurd en niet financieel gedreven. Ook vinden wij dat wij als gemeente duidelijkheid moeten geven aan verenigingen over de impact en het tijdspad van onze voornemens en besluiten. Vorig jaar is er een motie aangenomen die op korte termijn de vernieuwing van de kleedkamers op sportpark Overbeek mogelijk zou maken. Inmiddels zijn hier andere inzichten vanuit de gemeente gekomen, het z.g.n. over de beek plaatsen van het sportpark Overbeek. We hebben begrepen dat dit gefinancierd wordt door de geplande woningbouw in Terschuur. In de planning zien we dat dit nog even op zich laat wachten. De CDA-fractie vindt dat het over de beek plaatsen van het sportpark een goed plan is echter – als je kijkt naar de huidige staat waarin onderdelen van de accommodatie zich bevinden – vinden wij ook dat er heel snel een tijdelijke oplossing moet komen voor de kleedkamers op sportpark Overbeek. Wij vragen aan de wethouder een toezegging om voor de behandeling van de begroting 2015 met een voorstel te komen.
Voorzieningen:
In onze dorpen tellen wij drie bibliotheken. Op dit moment zijn deze met de nodige moeite operationeel te houden. Mede gezien de toenemende digitalisering, het internet en andere moderne methoden om literatuur en kennis te ontsluiten is het behoud van de bibliotheek – in de huidige vorm – niet meer gegarandeerd. De bibliotheek zal er niet aan ontkomen om te vernieuwen en haar dienstenportfolio te evalueren en te innoveren. De CDA-fractie ziet hier een actieve rol in voor de gemeente en vraagt de wethouder om samen met de bibliotheken met een visieplan te komen.
In deze periode is het college voornemens de twee dorpshuizen in Voorthuizen en Garderen te ver-/nieuwbouwen. De middelen die hiervoor beschikbaar worden gesteld zijn voldoende om een dorpshuis inclusief de basisvoorzieningen te realiseren. De CDA-fractie vind dit een goede ontwikkeling maar is wel benieuwd naar de wijze waarop dit wordt gerealiseerd. Wij zouden graag zien dat de wethouder samen met alle betrokken partijen een visie ontwikkeld. Uitgangspunt hierbij is niet een ‘steen voor steen’ vervanging van de bestaande accommodatie, maar meer gericht is op de toekomstige behoefte van het dorp, de verenigingen en bewoners. Ook zal er aandacht besteed moeten worden aan het koppelen en concentreren van functies die elkaar versterken en aan een toekomstgerichte invulling van het beheer en de exploitatie van de dorpshuizen 2.0.
Om de wensen die leven in onze dorpen en de hier ontwikkelde initiatieven beter te ondersteunen vormen dorpsplannen een belangrijk instrument. De CDA-fractie is groot voorstander van deze manier van samenwerken. Wel moeten we er op letten niet alleen aandacht te hebben voor fysieke gebouwen maar dient hier – net als bij dorpshuizen – nadrukkelijk ook de sociale- en duurzame instandhouding van de gewenste voorzieningen een belangrijke rol te spelen. Wel blijven wij van mening dat het initiatief voor het opstellen van een dorpsplan moet liggen bij het dorp zelf. Om deze reden vragen wij de wethouder dan ook om te onderzoeken op welke wijze de dorpsplannen beter geïntegreerd kunnen worden in het gemeentelijk beleid. De CDA-fractie is van mening dat ook hier het ‘JA, mits’ principe zou moeten gelden.
Programma 4
Verminderen regeldruk:
In de kadernota wordt gesproken over een structurele inspanning voor het verminderen van overbodige regelgeving en lastendruk. Daar zijn wij erg voorstander van. De CDA-fractie wil dit graag meer handen en voeten geven en vraagt het college om een overzicht van alle (gemeentelijke) regelgeving. Hierbij dient opnieuw gekeken te worden naar actualiteit, nut en noodzaak van de regeling, de mogelijkheid om regelingen samen te voegen (denk aan de omgevingswet), meer situationeel toe te passen of geheel af te schaffen. Wij roepen ook hier op tot het nadrukkelijk betrekken van de inwoners en het bedrijfsleven. Wij zullen hiervoor een motie indienen.
Financiën:
Als CDA-fractie vinden wij het belangrijk dat een begroting structureel in evenwicht is. De gepresenteerde prognose van de meerjarenbegroting laat duidelijk zien dat het te voeren beleid in balans is en dat deze periode met een overschot kan worden afgesloten. Ook de voorgestelde maatregelen om de schuldquote te verlagen door de hypothekenportefeuille af te stoten en waar mogelijk een deel van het vastgoed te verkopen zien wij als een positieve ontwikkeling.
Afsluitend:
Voorzitter: Ik ga afronden.
Als CDA ontlenen wij onze inspiratie uit de Bijbelse opdracht om talenten van mensen optimaal te ontwikkelen en in te zetten voor onze samenleving. Wij geloven in een scheppende en sturende kracht, maar ook in de kracht en talenten van mensen. Deze kadernota biedt voldoende houvast en vertrouwen om te bouwen aan deze samenleving.
Voorzitter: De CDA-fractie zal de beslispunten zoals verwoord in het raadsvoorstel en deze kadernota van harte ondersteunen.