Vandaag konden wij in de krant lezen dat er een alternatief plan op tafel ligt voor de omstreden bomenkap van 69 bomen langs de Stationsweg. Dit is het resultaat van overleg met de aanwonenden van de Stationsweg. Het gaat hierbij om plan “B” wat inhoudt dat niet de bomen aan de Stationsweg gekapt hoeven te worden maar een rij bomen aan de boszijde. Om hoeveel bomen dit dan gaat is niet duidelijk maar mogelijk gaat het hier om nog meer bomen.
Het college gaat daarmee voorbij aan de uitdrukkelijke boodschap die zowel vanuit de raad als vanuit aanwonenden en plaatselijk belang is geuit om geen bomenkap toe te staan en met alternatieven te komen waarbij de bomen gespaard blijven en bijvoorbeeld de snelfietsroute niet twee richtingen te geven maar de twee eenrichtingen paden te verbeteren en in stand te houden. Ook voor de veiligheid van de fietsers lijkt dat een veel betere en logischer oplossing. Het verbaast ons dan ook dat er maar 1 alternatief voorligt waarbij toch weer een groot aantal monumentale bomen gekapt moeten worden. Het is belangrijk voor het aanzien van de politiek dat er in ieder geval geluisterd wordt naar deze breedgedragen wens vanuit de bevolking om zoveel mogelijk bomenkap te voorkomen.
Als CDA zijn wij ook tegen deze massale bomenkap. Ook hebben we al eerder alternatieven aangegeven die blijkbaar nog niet onderzocht zijn zoals het splitsen van de snelfietsroute van een twee richtingen via de rotonde bij de Van Wijnbergenlaan naar twee eenrichtingen paden te gaan. Ook de mogelijkheden van een fietspad door de Esvelderbeekzone dienen wat ons betreft serieus te worden onderzocht.
Daarnaast is afgesproken dat het college aan de raad meerdere alternatieven zou voorleggen en niet slechts een plan “B”. Wij hebben daarom het college de volgende vragen hierover gesteld:
- Is het correct – zoals we in de Barneveldse Krant hebben kunnen lezen – dat er sprake is van slechts een alternatief genaamd plan B of zijn er nog meer alternatieven uitgewerkt?
- Kunt u aangeven waarom het door ons aangedragen alternatief waarbij het fietspad doorloopt tot de rotonde bij de Van Wijnbergenlaan en vanaf dat punt de fietsroute twee eenrichtingpaden krijgt niet onderzocht is? Van een dergelijk situatie is immers ook al sprake van vanaf de Van Zuylen Van Nieveltlaan ter hoogte van Karwei tot aan het spoor.
- Wat zijn de extra kosten van dit plan (dit plan lijkt sterk op alternatief vier uit uw oorspronkelijk besluit) o.m. voor de aankoop van gronden van derden, voorzieningen voor de watergang en het realiseren van de extra overgangen (duikers)?
- Wat zijn volgens u de consequenties voor de kwetsbaarheid van de bomenrij die blijft staan? (denk aan de effecten van de aanleg van het fietspad, en de toegenomen windvang vanwege de de open ruimte die door het verwijderen van de bomenrij ontstaat aan de oostzijde)