Het aanleggen van een snelfietsroute is een initiatief van de provincie. Het moet in ons geval een verbinding leggen tussen Lunteren en Putten waarbij beide gemeenten de verplichting hebben ook weer voor een aansluiting te zorgen aan hun gemeentegrens. Het doel van de provincie is een fietsroute te creëren door de provincie Gelderland waarbij de fietsers zoveel mogelijk zonder hindernissen kunnen fietsen. Het moet in principe een tweerichtingen fietspad worden van minimaal vier meter breed en dient zo min mogelijk obstakels te bevatten zoals kruispunten, op- en afritten, stoplichten en dergelijke. Voor de duidelijkheid de provincie draagt behoorlijk bij in de te maken kosten voor een dergelijk fietspad.
In Barneveld speelt de aanleg van het fietspad al enige tijd, in ieder geval werd er al in 2013 al over gesproken waar en hoe de snelfietsroute moest gaan lopen. In 2014 is een eerste tracé voorstel gekomen door het college van B en W en die liep grof gezegd vanaf Veller langs Hertespoor, Wilhelminastraat via de Burgemeester Kuntzelaan al zigzaggend door De Vaarst en kwam via het Binnenveld weer op de Stationsweg. Dit tracé werd door een meerderheid in de raad verworpen. Voor ons was met name de veiligheid rond de op en afrit van de Albert Heyn reden om tegen dat tracé te zijn. Een alternatief tracé is vervolgens uitgewerkt en door de raad in meerderheid aangenomen. Dat tracé loopt onder andere langs de oostzijde van de Stationsweg.
Door een deel van Veller ligt al een fietspad dat aan de criteria van een snelfietsroute voldoet en daar op voortbordurend is de aansluiting Hertespoor in kaart gebracht wat ook al op de nodige weerstand stuit. Op dit moment ligt er bij de Raad van State een bezwaar tegen de aanleg over het Hertespoor waar nog geen uitspraak over is gedaan. Aan de orde is nu het traject Van Zuylen van Nieveltlaan tot aan Holzebosch. In de besluitvorming is nu duidelijk geworden wat de gevolgen van een tweerichtingen fietspad eigenlijk heeft. Er moet ruimte komen en dat gaat ten koste van 69 bomen langs de Stationsweg.
Tijdens een informatie avond is dit aan de bewoners van de Stationsweg gepresenteerd wat onmiddellijk leidde tot de oprichting van een actie comité Stationsweg. De verontruste bewoners van de Stationsweg hebben een lange lijst met bezwaren aan te leggen waaronder de kap van de 69 bomen. Inmiddels hebben ook Plaatselijk Belang Barneveld, Vereniging Oud Barneveld en natuurvereniging IVN zich in de discussie gemengd.
Als CDA fractie zijn wij ook geschrokken van de gevolgen van de aanleg van een tweerichtingen fietspad langs de Stationsweg. Pas na het besluit van B en W werd ons duidelijk dat er 69 bomen moeten sneuvelen voor de realisatie van dit plan. Er waren diverse alternatieven door de gemeente onderzocht maar die bleken allen onhaalbaar door gebrek aan ruimte of te kostbaar om uit te voeren. Tijdens de commissie vergadering heb ik een alternatief aangehaald die daar nog niet bij stond en dat zou kunnen zijn :
-een verbetering vanaf de nieuw geplande rotonde v. Wijnbergenlaan tot aan kruispunt Van Zuylen Van Nieveltlaan/Doctor Wilem Dreeslaan de bestaande eenrichting fietspaden aan de oost en west zijde. Er is dan tevens een aansluiting met de eenzijdige fietspaden van Karwei tot aan het spoor.
Voordeel van dit alternatief is dat het deel drostendijk tot aan de inrit van het kasteel niet opnieuw uitgevoerd hoeft te worden, dat is namelijk een jaar of twee geleden geheel opgeknapt maar voldoet niet aan de eisen van de snelfietsroute. De karakteristieke bomenrij op het vervolg traject langs de Stationsweg kan dan grotendeels bewaard blijven.
Op zich een aardig idee. Blijft wel de route vanaf Karwei naar de Rooseveltstraat. Deze is niet echt geschikt als snelfietsroute en zal m.i. dat deze daarvoor te worden aangepast. Daarnaast is fietsers uit de richting Lunteren de oversteek bij Karwei een probleem.
Is het bestaande fietspad, dat vanuit Lunteren komt en bij de Adullamkerk een afslag naar Veller heeft te benutten?
Beste heer Pol, dank voor uw reactie..De snelfietsroute loopt vanaf Karwei over het spoor op een nieuw aan te leggen traject langs het Hertenspoor en gaat dan rechtsaf door woonwijk Veller, waar de snelfietsroute al ligt en aan gaat sluiten vanaf de rotonde bij Het Lodenstein College op de Lunterseweg. Vanaf dat punt zal de gemeente Ede de snelfietsroute verder moeten gaan aanleggen.
Geachte heer van den Broek
Wij als comité Stationsweg hebben nog eens even kritisch naar de bomen effect analyse van de fa. Cobra boomadviseurs B.V. gekeken en komen tot de volgende conclusie;
Slechts 152 van de totaal 362 gecontroleerde bomen aan de Stationsweg zullen geen hinder ondervinden van de aanleg van de 4 meter brede snelfietsroute.
Van de overige 210 bomen worden volgens het plan van de gemeente 70 stuks gekapt. Dit betekent dat 140 bomen, let wel!, 200% meer van de bomen een overwegend negatief effect zal ondervinden door werkzaamheden rond de bomen.
Om deze bomen te behouden zou het logischer zijn om bij het kruispunt Binnenveld/Stationsweg/Wencopperweg een veilige oversteek voor fietsers te maken zodat het bestaande fiets tracé stationsweg behouden kan blijven
Met vriendelijke groet
Marcel van Harn